Dotaz na zboží v CZ e-shopu

Zboží zakoupené v e-shopu můžeš do 14 dnů vrátit bez udání důvodu, vyplněním formuláře pro odstoupení od smlouvy a spolu se zbožím odeslat zpět prodejci. Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy ke stažení zde:

PDF  VZOR PDF   Microsoft Word  VZOR (.docx)

Formulář pro odstoupení od smlouvy

Každý e-shop v České republice musí ze zákona poskytnout spotřebiteli vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy do 14 dnů, aby si spotřebitel zboží objednané v CZ e-shopu mohl prohlédnout a vyzkoušet, podobně jako v kamenném obchodě. Pokud oznámení o odstoupení od smlouvy sepisuješ sám a chceš si být jistý, že vše odpovídá aktuálně platným zákonům, použij vzorový formulář CZ Reklamace, a seznam se s níže uvedenými podmínkami a postupy pro odstoupení od smlouvy. 

Když nakupuješ jako podinkatel

Při nákupu na IČO ze zákona právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů nemáš, ale někteří prodejci tuto možnost ve svých obchodních podmínkách "ičařům" nabízejí. Proto je dobré předem nahlédnout do obchodních podmínek prodejce, jestli tuto možnost odstoupit od smlouvy nabízejí i podnikatelům.

Pouze nákupy přes internet

Bez udání důvodů můžeš zboží vrátit do 14 dnů, když nakupuješ distančně přes internet, e-mail, telefon apod. Nelze vracet pouze zboží, které jsi koupil v nějaké kamenné prodejně nebo v dražbě podle zvláštního zákona.

 


Úprava dle zákona: § 1818, § 1820 odst. 1 písm. f zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nařízení vlády č. 363/2013 Sb., o vzorovém poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřených distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorovém formuláři pro odstoupení od těchto smluv

Neplatí pro zboží na zakázku a potraviny

Ze zákona není možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů v případech, kdy je zboží vyráběno na zakázku, má omezenou dobu spotřeby nebo je dodáváno v hygienickém obalu. Jde hlavně o zboží, které po dodání ztrácí svou hodnotu nebo je již nelze z nějakého důvodu dál používat.

Zboží na zakázku

Nejčastěji se jedná o jedinečné zboží na zakázku. Typickým příkladem jedinečného zboží je třeba tričko s tvou fotografií nebo nábytkem na míru, který musí někdo na základě tvé objednávky vyrobit.

Potraviny

U některých potravin je to hlavně krátká doba spotřeby. Tedy veškeré zboží, které se rychle kazí. Nemusí se proto jednat jen o ptoraviny, ale třeba i řezané květiny.

Smíchané zboží

Dalším příkladem může být třeba smíšení s jiným zbožím, když před malováním smícháš dodanou barvu s jiným odstínem.

Balené zboží

Nebo z hygienických důvodů nemůžeš po rozbalení vracet například zubní kartáček, kontaktní čočky nebo balené potraviny.

Nosiče dat

Podobné je to i s hudbou a počítačovými programy na CD, DVD, USB flash disk a jiných nosičích. Můžeš je vracet jen do chvíle než je vyjmeš z originálního obalu. Jakmile je vyjmeš, nemůžeš nic vracet.

Noviny a časopisy

Stejně jako u datových nposičů, nelze vracet ani noviny, periodika nebo časopisy. Pouze když máš uzavřenou smlouvu o předplatném, právo na odstoupení od smlouvy můžeš uplatnit.

Zboží z dražby

Pak je tu ještě zboží, které jsi zakoupil třeba v dražbě podle zvláštního zákona. V takovém případě také nelze zboží do 14 dnů vracet.

Alkohol

Rovněž nelze vracet zboží závislé na výchylkách finančního trhu, k nimž může dojít i během 14 denní lhůty. To se může týkat třeba prodejců alkoholu, kteří tuto možnost zmiňují i ve svých obchodních podmínkách.

Toto jsou všechny typické příklady výjimek, definované ze zákona. Vždycky se ale jedná o zboží, které se musí vyrábět na zakázku nebo jsou po rozbalení neprodejné.

 


Úprava dle zákona: § 1837 zákona č. 89/2012 občanský zákoník

Oznámit odstoupení od smlouvy

Na adresu prodejce nebo jeho e-mail pošli informaci o odstoupení od smlouvy. Ve smlouvě nebo obchodních podmínkách prodávajícího najdeš i vzorový formulář nebo použij vzorový formulář CZ Reklamace. Ze zákona ti ho prodejce musí poskytnout, ale když budeš odstoupení sepisovat sám, nezapomeň jednoznačně identifikovat smlouvu a prodávajícícho. Jasně uveď, že odstupuješ od smlouvy do 14 dnů a žádné jiné důvody ani paragrafy nemusíš zmiňovat. Připoj datum a podpis, to je vše.

Odstoupení od smlouvy stačí prokazatelně odeslat prodávajícímu i poslední den 14 denní lhůty.

Vyplněný formulář s odstoupením od smlouvy spolu s prodejním dokladem pak vlož do krabice s vraceným zbožím a předej kurýrovi. Pro lepší přehled raději ještě napiš na krabici třeba fixou "Vrácení zboží", aby prodejce vracený balíček nepřehlédl. Náklady na dopravu jdou už za tebou.

 


Úprava dle zákona: § 1818, § 1820 odst. 1 písm. f zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nařízení vlády č. 363/2013 Sb., o vzorovém poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřených distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorovém formuláři pro odstoupení od těchto smluv

Lhůta běží od okamžiku převzetí zboží

V okamžiku převzetí zboží začíná běžet 14 denní lhůta pro odstoupení od smlouvy, tedy nikoliv v okamžiku uzavření smlouvy. Následující den potom, co jsi převzal zboží, ti běží první den 14 denní lhůty. Pokud konec lhůty připadá na sobotu, neděli či svátek, lhůta končí nejbližší následující pracovní den.

Jestli však zboží nebylo dodáno kompletně, tak ti lhůta pro odstoupení od smlouvy běží až do převzetí poslední dodávky zboží. Naproti tomu objednáš-li si přes internet například roční předpaltné časopisu, vycházející každý měsíc, 14 denní lhůta ti běží jenom od prvního čísla.

Odstoupení od smlouvy stačí prokazatelně odeslat prodávajícímu i poslední den 14 denní lhůty.

 


Úprava dle zákona: § 605, § 607, § 1818, § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Někdy se vrací jen část peněz

Prodejce je sice povinen vrátit ti veškeré peněžní prostředky, které od tebe obdržel, ale zároveň může požadovat náhradu za opotřebení či poškození zboží, které mu vracíš.

Zákon ti dává 14 denní lhůtu „na rozmyšlenou“, prohlédnout a vyzkoušet si zboží. Toto zkoušení by však mělo sloužit pouze k seznámení se s vlastnostmi a funkcemi zboží, a to v takovém rozsahu, jako když si jej zkoušíš v kamenném obchodě. V opačném případě by šlo o používání zboží, při kterém by se jeho hodnota snižovala. I přesto můžeš od smlouvy odstoupit, ale musíš počítat s tím, že ti to prodejce odečte z ceny. Většinou to mívají prodejci ošetřené ve smlouvě nebo v obchodních podmínkách. Proto nemusí být kupní cena vrácena celá.

Ale pozor! Má-li prodejce v obchodních podmínkách uvedenu paušální částku, kterou po spotřebiteli vyžaduje s odůvodněním, že se jedná o náklady na uvedení zboží do původního stavu, vyčištění a podobně, potom k takovému požadavku nemusíš přihlížet. Takový požadavek jako by nebyl.

Nebo pokud ti přijde zboží poškozené a odstupuješ od smlouvy do 14 dnů, potom prodávající není oprávněn snižovat vracenou částku.

Na předváděcích akcích se do 7 dnů nic neplatí

Na internetu platíš většinou předem, ale na všech předváděcích akcích platí pravidlo, že prodejce si musí na platbu počkat 7 dní. Důležité je, že během prvních 7 dnů od konání předváděcí akce od tebe prodávající nesmí požadovat úhradu kupní ceny. Pokud tedy v této lhůtě odstoupíš, snížení vracené částky nepřipadá v úvahu.

 


Úprava dle zákona: § 1812 odst. 2, § 1832 odst. 1 a § 1833 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 20b zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

Po odstoupení se smlouva ruší

V důsledku odstoupení se smlouva ruší. Tvojí povinností je vrátit prodávajícímu zboží, nejpozději do 14 dnů, náklady na zaslání zboží jdou za tebou.

Při nákupu v místě mimo obchodní prostory (např. předváděcí akce)

Pokud prodávající dovezl na základě uzavřené smlouvy domů nadměrné zboží, například různé čistící stroje, velké sady nádobí, matrace, které není možné odeslat běžně poštou, musí si zboží na své náklady u tebe doma opět vyzvednout a odvézt, když se rozhodneš odstoupit od smlouvy.

Při nákupu v e-shopu

Povinností prodávajícího je vrátit ti veškeré peněžní prostředky, včetně počátečních nákladů na dodání zboží, nejpozději do 14 dnů. Musí k tomu využít stejný způsob, jakým jsi platil, pokud se nedohodnete na jiném. S vrácením částky je oprávněn počkat, dokud od tebe neobdrží buď zboží nebo doklad o jeho odeslání.

 


Úprava dle zákona: § 1831, § 1832, § 1834, § 1835 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

! Upozornění pro spotřebitele a CZ e-shopy

CZ Reklamace sjednocují a usnadňují proces reklamace u prodejců se sídlem v České republice. Všechny výhody a postupu spojené s CZ Reklamací se vztahují pouze na prodejce se sídlem v ČR, ne na prodejce se sídlem mimo ČR. Tyto postupy nelze u e-shopů se sídlem mimo ČR uplatňovat, vymáhat ani nabízet na stránkách samotného e-shopu.